Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyku Přejít na vyhledávání
CZ

zpět

Jiří Surůvka – DOBRODRUŽSTVÍ NA KLEPAČU 

Základní informace

Začátek: 21. 6. 2024
Konec: 14. 9. 2024
Lokalita: Dětská galerie Lapidárium
Adresa: Klášterní 1,
550 01 Broumov
GPS: 50°35'10,14"N 16°20'3,128"E
Web: www.klasterbroumov.cz/detska-galerie-lapidarium

Kurátor výstavy: Radek Wohlmuth

Pořadatel: Vzdělávací a kulturní centrum Broumov
Vstupné: 30 Kč / 10 Kč 
Otevírací doba: út / ne 12:00 - 17:00 hod
Doprovodné programy k výstavě najdete na v kalendáři akcí.  

Galerie Lapidárium zve na výstavu výrazné osobnosti ostravské umělecké scény Jiřího Surůvky inspirovanou legendárními klepači.

V páté sezóně broumovské Dětské galerie Lapidárium připravují výstavy pro děti pedagogové vysokých uměleckých škol. Od června do září bude k dětem „promlouvat“ docent Fakulty umění Ostravské univerzity a vedoucí ateliéru videa, multimédií a performance Jiří Surůvka. Jak název napovídá těžištěm jeho projektu je remake reálného klepadla na koberce, zapomenuté atrakce domovních dvorů, doprovázeného sérií instruktážních obrázků ukazujících datové generaci školáků, kterak tento „pravěký“ nástroj bytové očisty a zároveň oblíbený herní artefakt opět implantovat do svých volnočasových aktivit.

Výstava Jiřího Surůvky má být nesentimentálně bilanční. Celé léto bude jejím prostřednictvím vzpomínat na dětství a konfrontovat svá dětská přání s realitou let, která následovala, nevyhýbajíc se při tom ani bídných 80. letům. Směs umění, instalací z nalezených předmětů z dětství a záznamů života s uměním bude sice opatrně pesimistická, ale jak naznačuje přítomnost figuríny Matky Batmanky s malým Batmaňátkem v náručí, stále doprovázena vidinou nadějného očekávání.

"Ve třídě naší základky pod Vítkovickou haldou jsem spolužákům ukazoval komiksy Batmana a Supermana, které jsem v "jugošce" sbíral po zemi a na pláži odhozené západními turisty a hráli jsme si pak na ně.  Naše první a nejdůležitější "hřiště" byl takový ten typický sídlištní klepáč na klepání koberců za panelákem, lezli jsme po něm, byl to náš Nautilus, naše letadlo, auto, tank, cokoliv, co jsme zrovna potřebovali při hře. Taky jsme u klepáče měli svůj důlek na kuličky, přivazovali jsme k němu psy, když jsme je měli vyvenčit a místo toho jsme cvrnkali kuličky. Otec mi nosil z práce ty kovové, z ložisek, a to byla naše dětská valuta, jedna kovová za deset hliněných kuliček. No, a jelikož byl ten náš klepáč za domem a mimo dohled našich matek, které nás obvykle sekýrovaly a sháněly k obědu z kuchyňského okna, tak klepáč zůstal místem našeho sdružování i v teenagerovských letech, kde jsme ochutnali první cigaretu, hlt jablečného vína, anebo se líbali se spolužačkama. Touhle výstavou bych rád vzdal čest svému dětství v pro naše rodiče nelehkých časech "normalizace" a přiblížil úlohu fantazie a her dnešním dětem, které už mají dětství trochu jiné...“ pro Dětskou galerii lapidárium napsal Jiří Surůvka.

Jiří Surůvka je český malíř, performer, fotograf, kurátor a vysokoškolský pedagog. Patří k výrazným osobnostem českého porevolučního umění a je významným hybatelem ostravské umělecké scény. Jeho tvorba není mediálně ustálená, což mimo jiné vychází z faktu, že neprošel oficiálním uměleckým vzděláním. Vysokoškolský titul získal v oboru učitelství českého jazyka a literatury na FF OU, kde studoval v letech 1984–1992. Mezi dominantní formy jeho uměleckého projevu patři performance, body art, akční umění, ale také malba, objekt, fotografie, či digitální obraz. Jiřího Surůvku lze jednoznačně označit za politicky, či obecněji společensky, angažovaného umělce. Ve svých alter ego postavách Batmana a policisty vytváří již od 80. let minulého století akce, které kriticky narušují schematické a defektní aspekty fungování společnosti.
V jeho díle jsou kontinuálně připomínána rezidua války, ať už explicitně ve vztahu k postavě Adolfa Hitlera, nebo skrze obecnější znaky, například letící bomby, válečné letouny, či vyhladovělé postavy z koncentračních táborů. Surůvkova tvorba je ale stejně tak angažovaná jako ironická.
Umělecké výstupy jsou povětšinou doprovázeny jistou dávkou humoru, pozadí však zůstává závažné, často jsou tak spojována s pojmem neo-dada. Živé formy umělecké intervence, které jsou umělci blízké, se propsaly mimo jiné do vzniku umělecké skupiny František Lozinsky (spolu s P. Lysáčkem a F. Kowolowskim), nebo do založení mezinárodního festivalu performance Malamut v Ostravě. Surůvka je také zakladatelem nezávislé ostravské galerie Jáma 10 a je dlouhodobým pedagogem v ateliéru Nových médií na Fakultě umění Ostravské univerzity. V roce 2001 byl spolu s Ilonou Németh vybrán pro prezentaci na Benátském Bienále. Zdroj: Galerie výtvarného umění v Ostravě 

 

Podpořte nás