MICHAL ŠKAPA / TRON (1978)
Michal Škapa aka TRON patří do silné generace pražských writerů, která se na české graffiti scéně objevila hned v první polovině 90. let a postupně prošel nejzásadnějšími uskupeními své doby, ať už to byla oldschoolová DSK crew, nebo později provokativní a ironičtí CAP. Konfrontoval se také s mezinárodním prostředím, o čemž svědčí úspěšný atak newyorského metra na přelomu tisíciletí, který se stal jedním z mezníků domácí graffz subkultury. Jeho kvality potvrzuje fakt, že se dokázal prosadit i v běžném galerijním provozu. Podle J&T Banka artindex patří do první stovky nejúspěšnějších současných českých umělců. Náleží k okruhu autorů legendární pražské Trafačky, téměř patnáct let má ateliér v MeetFactory. V rámci volné tvorby se vyjadřuje v různých médiích a formátech od muralů, přes malbu akrylem, airbrushem, po site-specific instalace a prostorové i světelné objekty. Je spoluzakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros a blízkým spolupracovníkem labelu BiggBoss.
Účastnil se klíčových oborových prezentací, ať to byla v Česku zatím nepřekonaná mezinárodní přehlídka graffiti a street artu NAMES (2008), nebo první velká institucionální graffiti výstava MĚSTEM POSEDLÍ (2012) v Galerii hl. m. Prahy. Prezentoval Českou republiku na EXPO 2010 v Šanghaji. Mezi jeho zásadní autorské výstavy patří 00 NIC v pražské Trafo Gallery (2011), ODE ZDI KE ZDI ve státní GAVU Cheb (2012) a přelomový GRAFFOMAN v pražské The Chemistry Gallery (2014). Na tento projekt navázaly úspěšné výstavy ANALFABET v Trafo Gallery (2017) a zatím nejobsáhlejší BABYLON v Galerii Villa Pellé (2018), doprovázené reprezentativními katalogy. Rok 2018 byl pro něj zlomový také ohledně práce s neony. Pro mezinárodní Signal Festival vytvořil světelný objekt ZJEVENÍ. V následujících letech připravil patnáctimetrovou instalaci z neonových trubic na budovu DEPO2015 v Plzni a figurální realizaci na fasádě olomoucké galerie Telegraph. V tomto období se také vrátil k malování v exteriéru a vytvořil sérii velkoformátových muralů, které doslova změnily tvář Prahy – abstraktní intervenci na protihlukové stěně na Veleslavíně, obrazovou kompozici na holešovickém výstavišti (s X-Dogem), ale především realizoval svůj zatím největší 350metrový malovaný projekt s názvem KOSMOS v bezprostřední blízkosti přistávací dráhy na letiště Václava Havla. V roce 2020 představil své světelné práce na speciální vystavě DUO NEONE (s Michalem Cimalou) v Trafo Gallery. Vloni se stal prvním writerem v historii, který se samostatně představil v kultovní pražské Galerii Václava Špály projektem T2B. Od roku 2017 své nejzásadnější výstavy připravuje s kurátorem Radkem Wohlmuthem.