Třetí ročník výstavního projektu inspirovaný básníkem 18. století Saïatem Novou
Ora et Lege III
Saïat Nova — New Hour
Klášter benediktinek na Bílé Hoře, Praha
31. srpna – 30. září 2025
Vernisáž: 30. srpna 2025
Julie Béna, Ana Gzirishvili, Sophie Jung, Lina Lapelytė, Maia Naveriani
Adéla Součková, Deva Schubert & Chihiro Araki, Marie Tučková
Kurátorka: Elene Abashidze
Výstava Saïat Nova – New Hour, pořádaná v areálu barokního kláštera benediktinek na Bílé Hoře, je věnována myšlenkám polyfonie, transliterace a kulturní koexistence napříč časem a jazykem. Ústřední inspirací je postava gruzínského básníka Saïata Novy (cca 1722–1801), který působil na dvoře krále Erekleho II. jako ašugh – tedy „slavík“, zpívající básník neboli trubadúr. O jeho životě se dochovaly různorodé historické záznamy a stal se námětem několika legend. Jeho básnický přínos je však nesporný. Naznačuje to již samotné jeho umělecké jméno, vzniklé spojením slova Saïat pravděpodobně arabského původu, které v gruzínštině znamená „hodina“, a latinského slova Nova označující něco „nového“. Saïat Nova, básník nové doby, tvořil souběžně v několika jazycích: gruzínštině, arménštině, perštině a ázerbájdžánštině. Byl průkopníkem vizuálního i a zvukového přístupu k poezii, kdy přepisoval ázerbájdžánské verše gruzínskou abecedou a experimentoval s kombinacemi gruzínského a arménského písma v jednom textu. Tyto pracovní postupy předjímaly pozdější proudy konkrétní a vizuální poezie o více než století.
Třetí ročník výstavního cyklu Ora et lege představuje umělce a umělkyně, jejichž práce – ať už vizuální, textové, zvukové či performativní – tematicky či metodologicky navazují na odkaz tohoto výjimečného básníka 18. století. Výstava kombinuje již existující díla s novými místně specifickými intervencemi, které vznikly pro tuto příležitost. Doprovodný program doplňuje výstavu o performativní a literární dimenzi, přičemž každé dílo svým způsobem rezonuje s odkazem Saïata Novy.
Ana Gzirishvili (*1992, Tbilisi, Gruzie) pro výstavu zrekonstruovala jedno ze svých dřívějších děl Locale, místně specifickou instalaci z obnošených dámských kabelek. Dílo působící jako elegantní intervence do prostoru vytváří polyfonii neznámých ženských hlasů. Ve videu Duch (2023) Liny Lapelytė (*1984, Kaunas, Litva), promítaném v boční kapli vedle relikvií svatého Feliciána, slyšíme zpívat sbor. Maia Naveriani (*1966, Tbilisi, Gruzie) vytvořila pro tuto výstavu neonovou instalaci své kresby Word of Mouth, která propojuje text jako vizuální i zvukový zážitek a zdůrazňuje významy, jež se proměňují v různých kontextech. Dílo Adély Součkové (*1985, Praha) s názvem Vícehlas časů v jedné chvíli v chodbě kláštera reflektuje dlouhodobý zájem umělkyně o průsečíky mezi animistickým a moderním, pohanským a náboženským či duchovním a technologickým. Rytmicky se zde střídá řada jednobarevných digitálních tisků autorské kresby na bavlněné látce. Ty zahrnují různé obrazy populárních znaků a symbolů a místy jsou protkané krátkými poetickými texty. Marie Tučková (*b. 1994, Praha) svým zvukovým dílem Would you drink me when I am rotten? umístěném v historické studni na nádvoří subtilně intervenuje do architektury kláštera. Nahrávka připomínající „hlas vody“ rozvíjí úvahy o moci, kontrole a paměti – voda zde není jen přírodní prvek, ale médium historického i symbolického významu.
U příležitosti zahájení výstavy dne 30. srpna a jejího zakončení 28. září 2025 vystoupí s performancemi či čtením Julie Béna, Sophie Jung, Deva Schubert & Chihiro Araki a rivermoans. Julie Béna (*1982, Paříž, Francie) přednese básně ze své nové sbírky 13, inspirované návštěvou Gruzie letos v létě. Sophie Jung (*1982, Lucemburk, Lucembursko) představí performativní čtení ze scénáře inspirovaného výstavou a nalezenými objekty z klášterního prostoru. Deva Schubert & Chihiro Araki (Berlín, Německo) ve společné performanci Glitch Choir transformují chyby z digitálního světa do analogového prostřednictvím lidského hlasu a pohybů těla. Jejich dílo se opírá o strukturu tradičního italského lamenta a vytváří feministickou polyfonii, v níž se ztráta a selhání stávají zdrojem síly. Marie Tučková, vystupující jako rivermoans, v reálném čase aktivuje svou zvukovou instalaci ve studni. Polyfonní zvuková kompozice vnímá studny jako symbolické průchody do podzemí – místa paměti, ztráty i odporu.
Jedním z ústředních prvků výstavy je speciálně navržená knihovna ve formě stolu, kterou navrhl umělec a produktový designér Lado Lomitashvili (*1994, Tbilisi, Gruzie). Její podoba odkazuje k tradiční gruzínské hostině zvané Supra, která často probíhá pod vedením básníků za doprovodu vícehlasého sboru. Stůl je zaplněn publikacemi vybranými nezávislými knihkupectvími, nakladatelstvími a badateli, přičemž knihy – psané v různých jazycích – reflektují témata polyfonie, internacionalismu a jazykové rozmanitosti, ať už jde o poezii, beletrii, kritické myšlení nebo jiné žánry.
Výstava je realizována Vzdělávacím a kulturním centrem Broumov v rámci dlouhodobého projektu Ora et lege (Modli se a čti), který otevírá prostor pro dialog současného umění s podstatou benediktinského řádu a katolické církve obecně. Projekt je zaměřen na zkoumání textu a jeho významu v současné vizuální kultuře a náboženském myšlení.
Výstava je přístupná denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin v rámci Poutního areálu s kostelem Panny Marie Vítězné – Kláštera benediktinek na Bílé Hoře. Vstup na výstavu je zdarma.
Kurátorská prohlídka výstavy (v angličtině) se uskuteční ve dnech 31. 8. 2025 a 28. 9. 2025 vždy ve 14 hod. Vstupné 190 Kč. Více info na www.goout.cz /
Realizaci podpořilo Ministerstvo kultury České republiky, Státní fond kultury České republiky, Hlavní město Praha, Swiss Arts Council Pro Helvetia, Klášter Broumov a Nadace Benetheo. Partnery programu jsou Ovenecká 33, Prague Art Week a Velvyslanectví Švýcarska v České republice.
Tiskové a obrazové materiály: https://bit.ly/oraetlege-III
PR, tiskový servis: Žaneta Vávrová: vkcb@klasterbroumov.cz, +420 773 549 160
Sledujte nás:
IG: ora_et_lege #oraetlege
FB: oraetlege
W: oraetlege.cz